Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Apeldoorn |
Datum | 15 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Jazeker, een vliegbelasting zou evenredig met de afstand moeten toenemen, of tenminste met een getrapt tarief moeten toenemen naar gelang de gevlogen afstand
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vluchten moeten absoluut extra belast worden, omdat daarvoor andere, duurzamer vervoersopties beschikbaar zijn. Door een betere prijsprikkel wordt het effect van zo'n korte vlucht duidelijker en is de duurzamer optie beter concurrerend te maken.
Wel is het zo dat de zeer korte vluchten nu al relatief hoog belast worden in verhouding tot (zeer) lange vluchten, dus de belasting op deze korte vluchten hoeft naar verhouding niet veel meer toe te nemen. De lange en zeer lange vluchten zouden juist eerlijker belast moeten worden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Zeer lange vluchten hebben een heel hoge totale uitstoot en zouden proportioneel belast moeten worden in verhouding tot de totale hoeveelheid uitstoot van de vlucht. Een soort kilometerheffing zou het meest eerlijk zijn.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Het lijkt me het meest eerlijk om een vliegbelasting te koppelen aan de totale gevlogen afstand van de vlucht. Dat betekent niet persé kijken naar gebieden of landsgrenzen, een korte vlucht is goedkoper en een lange vlucht duurder. Bij een groot land als de VS is het bijvoorbeeld logisch dat een vlucht naar de oostkust minder vliegtax kost dan een vlucht naar de westkust. Bij een kleiner land zal zo'n verschil in tarieven ook merkbaar zijn tussen vluchten naar verschillende luchthavens in hetzelfde land, maar het verschil zal dan niet groot genoeg zijn om echt relevant te zijn. Mocht men omwille van een lagere vliegtax een kortere vlucht kiezen, dan zal de reiziger wellicht kiezen om een ander, duurzamer vervoersmiddel te nemen om naar de uiteindelijke bestemming te reizen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
In principe zouden alle vluchten en passagiers gelijk belast moeten worden, rekening houdend met de hoeveelheid vervuiling die ze veroorzaken. Transferpassagiers vliegen hier ook, maar dragen daarnaast nauwelijks iets bij aan de economie van ons land en zouden daarom evenzogoed belast moeten worden. Uitzonderingen kunnen gemaakt worden voor zeer incidentele vluchten of vluchten met een groot maatschappelijk belang.
Extra vervuilende manieren van reizen, zoals business class reizen of met kleine privévliegtuigen reizen zou extra zwaar belast moeten worden.