Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 15 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. De uitstoot en klimaatschade nemen navenant toe met langere vluchten. Dit moet tot uitdrukking komen in de ticketprijs. Mensen die een verre reis boeken dienen zich ervan bewust te zijn welke negatieve impact dit heeft op klimaat en omgeving. Verre vliegreizen - in relatief korte tijd naar een ander deel van de wereld reizen - zijn naar hun aard iets bijzonders, en geen 'consumptieartikel'.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Deze vluchten leveren een grote milieudruk op voor de omgeving. Het is nu zeer lucratief voor burgers om een weekendje naar Londen te vliegen. Onderwonenden van vliegroutes worden horendol van de excessieve hoeveelheid vluchten op nabije bestemmingen. Een extra belasting op korte vluchten kan een rem zetten op het gemak waarmee mensen een vlucht boeken.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. De schade aan klimaat en omgeving is navenant groot.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Het is een grote misstand dat transferpassagiers, vrachtvluchten en privévliegtuigen op dit moment zijn vrijgesteld van vliegbelasting. Goedkope transfervluchten zijn een vloek voor dit land, omdat ze buitenlandse reizigers stimuleren via Schiphol te vliegen en daarmee een wijde regio rond Schiphol praktisch onleefbaar maken door dagelijkse files van laagvliegend vliegverkeer. Het luchtruim is overvol, Nederland is te klein voor een megahub. Privéjets zijn per passagier zeer vervuilend en veroorzaken veel overlast rond Schiphol. Vrachtvliegtuigen behoren tot de meest luidruchtige toestellen en leveren excessieve geluidshinder en slaapverstoring op. Het eerlijk beprijzen van vliegtickets voor alle soorten vluchten zal onnodig vliegen op en via Schiphol vanzelf verminderen.