Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Nederland |
Datum | 11 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee daar ben ik het niet mee eens. Ten eerste omdat mensen dan eerst een korte vlucht gaan boeken en daarna een langere (lees gaan met een buitenlandse maatschappij vliegen ipv met een Nederlandse carrier). Ten tweede omdat Duitsland en Belgie deze belasting niet kennen en mensen dan daarvandaan gaan vertrekken. Dit geeft extra co2 uitstoot omdat men daar dan eerst met de auto heen gaat. Dit vliegen met andere maatschappijen is ook niet goed voor onze Nederlandse carriers, en hun bestaanszekerheid is belangrijk voor onze bereikbaarheid en economie.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, want de trein of auto is niet altijd een goede of betere optie qua reistijd/route/moment vd dag. En ook niet altijd beter voor het milieu. Als iedereen in zijn eentje in een grote brandstof auto gaat rijden geeft dit veel meer uitstoot dan met een vol vliegtuig vliegen. Bovendien ontlast vliegen ook de filedruk op de Nederlandse wegen.
Er komt veel bij kijken, jullie blik is veels te smal.
Als KLM veel kan vliegen kan er ook meer geinvesteerd worden in duurzaamheid, dwz nieuwe schonere vliegtuigen en SAF bijmenging.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, je verslechterd hiermee de concurrentiepositie van onze Nederlandse maatschappijen. Dit soort maatregelen moeten wereldwijd worden ingevoerd of op zijn minst Europees.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, zelfde antwoorden als hierboven. Met een hoge vliegbelasting alleen in Nederland ben je alleen maar bezig zelf financieel beter te worden op korte termijn. Lange termijn jaag je passagiers naar het buitenland en Nederlandse maatschappijen in een faillisement.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik vind dat geen enkele vlucht moet worden belast, tenzij dat wereldwijd voor iedere maatschappij en passagier geldt.