Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Leusden |
Datum | 25 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Het is logisch en rechtvaardig dat een hogere vergoeding is vereist naarmate er meer uitstoot is. Voor de meeste reizigers is vliegen op lange afstanden een keuze. In het huidige (niet-gedifferentieerde) systeem zijn er geen consequenties verbonden aan de negatieve impact van deze keuze in termen van geluid en vervuiling. Dat dat spoort niet aan tot duurzaam gedrag en daarnaast zijn de uitkomsten oneerlijk aangezien de door het individu veroorzaakte negatieve impact uitsluitend wordt gedragen door het collectief. Daarom zou de vliegbelasting in het algemeen omhoog moeten en gewoonweg direct worden gekoppeld aan hoeveelheid uitstoot. Categorische differentiatie tussen lange en korte vluchten is dan niet meer nodig.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
De meeste mensen willen wel zorg dragen voor de leefomgeving en het milieu. Echter, in de huidige systematiek rond infrastructuur zijn er weinig financiële en psychologische prikkels voor duurzame vormen van transport. De relatief hoge kosten van openbaar vervoer ten opzichte van korte vluchten zijn een drempel voor duurzaam gedrag. Vergelijkbaar met het beleid gericht op een rookvrije samenleving, zou ik graag zien dat zeer korte vluchten stapsgewijs duurder worden gemaakt om mensen aan te sporen te (en gaandeweg gewend te raken aan) meer duurzame vormen van transport. Aangezien korte vluchten relatief meer uitstoot veroorzaken en er (in tegenstelling tot langere vluchten) meer duurzame alternatieve reismogelijkheden zijn, lijkt het ook rechtvaardig om extra belasting in te voeren ten opzichte van andere vluchten.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Zie antwoord op vraag 1. Belasting voor korte, lange, en zeer lange zou moeten worden betaald over de reële uitstoot. Zeer korte vluchten moeten in het geheel worden ontmoedigd.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Dit is in niet nodig als belasting betaald wordt over de reële uitstoot per kilometer.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik heb onvoldoende achtergrondkennis om deze vraag te beantwoorden. Ik kan mij voorstellen dat financiële prikkels werkzaam kunnen zijn om relatief minder vervuilende vliegbewegingen te bevorderen. Ik zou geen uitzonderingen willen maken in de zin dat minder belasting wordt geheven over bepaalde vluchten (dan nu), maar eerder de kosten voor meer vervuilende reisbewegingen te vergroten. Bijvoorbeeld vliegen met verschillende overstappen zou per overstap een bepaald bedrag gerekend moeten worden, er wordt immers meer vervuild door meermaals opstijgen en landen. Vraag me wel af of dit in Nationaal beleid bepaald kan worden.