Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam J Vandewalle
Plaats Lier, België
Datum 29 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, er moet een dubbel tarief komen:
1. de differentiatie moet gaan naar een hoger tarief per uitstoot per vliegafstand per reiziger waardoor korte vluchten die per km per reiziger meer uitstoten een hogere belasting moeten betalen.
2. Het tweede tarief moet berekend worden op de totale uitstoot per vlucht.

Dat zorgt ervoor dat vluchten met minder dan 65% bezetting zullen afgelast worden vanwege te duur voor de exploitant.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Korte vluchten waar een alternatief voor bestaat zoals trein, hogesnelheidstrein of busverbinding moeten gewoon verboden worden.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, er moet een dubbel tarief komen:
1. de differentiatie moet gaan naar een hoger tarief per uitstoot per vliegafstand per reiziger waardoor korte vluchten die per km per reiziger meer uitstoten een hogere belasting moeten betalen.
2. Het tweede tarief moet berekend worden op de totale uitstoot per vlucht.

Dat zorgt ervoor dat vluchten met minder dan 65% bezetting zullen afgelast worden vanwege te duur voor de exploitant.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Er moet gerekend worden o de reële vliegafstand en niet de gemiddelde afstand tussen de landen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
De enige uitzondering die maatschappelijk verantwoord is, is die voor noodhulp bij natuurrampen en repatriëringen van slachtoffers in geval van oorlogen.

Daarnaast moet er vooral een taks komen op goederenvervoer via de lucht. Dat zorgt ervoor dat er minder belachelijke kleine pakjes besteld worden van buiten de EU waardoor er meer Europese producten zullen gekocht of de productie ervan terug naar Europa zal verplaatst worden en die producten dus volgens aan de Europese regels van duurzaamheid, arbeidsvoorwaarden en veiligheid moeten voldoen.