Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Enschede
Datum 25 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat op zijn minst de ETS prijs voor CO2 uitstoot gerekend moet worden voor vluchten. Nu is de CO2 prijs te laag. Dat geld niet dan exclusief besteed worden aan projecten ter verbetering van de luchtkwaliteit, natuur en gezondheid van mens en natuur.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Korte vluchten moeten ontmoedigd worden als daar een alternatief voor is zoals de trein naar Parijs, Londen en Berlijn. CO2 prijs inkomsten moeten ingezet worden om de treinverbindingen te verbeteren alsmede de service voor internationale treinreizen. Voor een vlucht wordt de reiziger ontzorgt, ontvangt informatie of alternatief bij verstoring. Bij de trein moet je dat zelf ter plekke uitzoeken. Dat ontmoedigt mensen om internationale treinreizen te nemen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zie vraag 1. Een reële CO2 prijs. Daarnaast moet er een verbod komen op reclame voor vakantievliegreizen. Gelijk aan verbod tabaksreclame.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Een ETS gebaseerde of hogere ( wanneer je alle emissies meerekent) CO2 prijs per afstand is eenvoudiger in te regelen. Dit kan ook per vliegtuigtype. Zie co2emissiefactoren.nl voor kort, middellang en lang. Teveel differentiatie maakt het onnodig complex.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Systeem moet een reële prijs berekenen. Opbrengsten moeten naar verbetering lucht, gezondheid natuur en mens gaan en duurzamere vormen van reizen ( internationale treinen).
Dan ben je geloofwaardig.
CO2 prijs opbrengsten gebruiken om bijv bedrijven belastingkorting te geven draagt niet bij aan de verduurzaming van de samenleving. Opbrengsten goed inzetten is essentieel voor de geloofwaardigheid van de overheid.