Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Uitgangspunt: betalen naar rato van vervuiling L Boshuizen
Plaats Amsterdam
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
ja, dat lijkt me eerlijk! Want hoe verder je vliegt, hoe meer co2 je uitstoot, en dus meer vervuilt, terwijl je dezelfde dezelfde vliegbelasting betaalt als een hele korte vlucht. Zo komen de kosten dus niet uit.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Oeh, dit is een lastige want van Amsterdam naar Brussel, kan je makkelijk met de trein. maar relatief gezien betaal je ook al een hoge belasting in vergelijking met een hele lange vlucht. Sowieso zou ik zeggen dat er een heel goed treinnetwerk in Europa moet komen waardoor het veel aantrekkelijker wordt om met de trein te gaan. En als de trein dan werkt, zorg dan dat de vluchten niet te goedkoop zijn ivm de trein. EN! belast die langere vluchten!

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
ja, de vervuiler betaalt. Maar of het mogelijk is om het helemaal lineair te doen weet ik niet. Misschien kunnen er afstand categorieën komen, waarbij het uitgangspunt is: hoe verder weg, hoe meer belasting.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Als we aan uitzonderingen gaan beginnen wordt het lastig. Uitgangspunt moet zijn: de afstand. Hoe verder je vliegt, hoe meer belasting je betaalt. En dan gaat het er dus om dat je de totale reis neemt.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja! Uitgangspunt moet ook zijn dat als je meer vervuilt, je ook meer betaalt. Dus privévliegtuigen ook. Het is toch van de zotte dat privevliegtuigen, die per persoon veel vervuilender zijn dan iemand in een budgetvliegtuig, niet naar rato worden belast. Prive vliegtuigen moeten zoveel mogelijk ontmoedigd worden. Als je jezelf dat soort vervuilende luxe permiteert is het minste dat je kan doen opdraaien voor de kosten En datzelfde geldt voor trasnferpassagiers die ook per persoon meer Co2 uitstoten dan iemand in economy.
De vervuiler betaalt.