Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Oegstgeest
Datum 25 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, Nederland is ongeveer 40.000 km2 groot. Ofwel 0,008% van totale aardoppervlak. Dat betekent dat de emissies CO2,Stikstof en geluidseffecten elders ter wereld worden neergelegd.
Fiscaliteit is in den beginne een soevereine zaak. Door verre vluchten meer te belasten rikt naar een hoog VOC gehalte. Pakken wat van ver komt zonder daar zelf last van te hebben.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee ook niet. Denk in huidige politieke speelveld dat wij als europa meer dan ooit op elkaar zijn aangewezen nu USA zich anders opstelt. De definitie van luchtvaart mijn optiek is: verbinden van mensen. Dat was de intentie om Europa sterker maken. Vrij verkeer van handel en goederen en ook dus mensen die in elkaars land mogen vestigen en kunnen werken. Met als doel een sterker Europa. Nu meer dan ooit. Dus verbinden en geen belasting op korte vluchten

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, onzin dit gaat Nederland in zijn eentje niet kunnen realiseren. Dit zal mondiaal met internationale afspraken gerealiseerd moeten worden voor een gelijk speelveld. Gaat niet lukken

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Denk idd iets meer belasting voor overstappers. De Hub functie is er en dat moet Nederland wel iets opleveren. Een Hub is niks anders dan een distributiecentrum zoals Datacenters voor je internet ook zijn en centraal station waar veel rails bij elkaar komt. Zoook je supermarkt spullen komen ook uit grote distributie centra’s. De post gaat niet direct naar oma in Coevorden maar ook via grote distributie centrales. Met Hubs van vliegvelden is het niet anders. Zo werkt logistiek en distributie efficiënt.