Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Absoluut. Iemand die langer vliegt zou mee moeten betalen aan de schade die hiermee wordt veroorzaakt.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja dat vind ik. Het belasten moet naar rato van vervuiling gebeuren. Dit zal dus betekenen dat lange vluchten én extreem korte vluchten hoger belast worden.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Vluchten moeten naar rato van vervuiling belast worden. Vluchten van meer dan 10.000km moeten dus meer belast worden dan een vlucht van 2500km.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Dit ligt volledig aan hoe makkelijk uitvoerbaar dit is.

Het lijkt me dat het grootste deel van de administratie bij de vliegtuigmaatschappeijen zelf moet liggen. Als er een land in twee verschillende tarieven valt dan is het aan de vliegmaatschappij om het juiste tarief per vliegveld te hanteren.

We hebben het niet over duizenden vliegvelden per land, dus dit kan niet lastig zijn. Leg de verantwoordelijkheid hiervoor bij de vliegmaatschappijen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik kan me voorstellen dat er vluchten zijn die we anders willen belasten, bijvoorbeeld die voor hulpgoederen, evacuatievliegtuigen, of medische apparatuur.

Vluchten met passagiers of goederen moeten gewoon naar rato van vervuiling worden belast. Dat betekent ook dat privevliegtuigen veel meer moeten worden belast.