Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Houten |
Datum | 22 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Zowel korte als lange vluchten moeten zwaarder worden belast. Tevens moet over kerosine belasting worden betaald, zoals iedere hardwerkende Nederlander met een auto ook moet betalen voor benzine aan de pomp.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Momenteel zijn zeer korte vluchten goedkoper dan wanneer je met de autonome trein gaat. Dat is de omgekeerde wereld die alleen kan bestaan door de subsidiëring van overheden op vliegen en kerosine, terwijl benzine zwaar wordt belast en de overheid weigert te investeren in de trein. Dit moet zo snel mogelijk worden omgedraaid door korte vluchten dusdanig te belasten dat ze duurder zijn dan alternatief vervoer. Die opbrengsten kunnen vervolgens worden geïnvesteerd in de trein/spoornet of verlaging van belasting op benzine.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, dit soort vluchten is vaak helemaal niet nodig. Toen ik jong was, waren dat soort vluchten onbetaalbaar, terwijl de mensen een stuk tevredener waren dan nu.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, want dat leidt tot belastingontduiking. Als ik bv goedkoop naar de VS wil, boek ik dan eerst vlucht naar Curaçao en stap daar over om goedkoper af te zijn. Probeer als overheid voor een keer duidelijkheid te geven door geen uitsonderingsopties op te nemen.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, zie mijn reactie op antwoord 4