Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Slagharen
Datum 6 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, als we de "gewoonte" van vliegen willen reduceren zouden juist de korte afstandsvluchten een hogere belasting mogen hebben. Vele korte afstandsvluchten (zoals Brussel - Amsterdam of Amsterdam - Parijs) zijn luxe vluchten waar prima alternatieven voor zijn zoals de Hoge snelheidstreinen. Lange vluchten dienen eerdere een noodzakelijke reden die op andere wijze vaak minder mogelijk zijn. Liever reduceren we de gewoonte van "even snel" vliegen. Dit zal misschien op de lange termijn nog wel meer reductie opleveren.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zie antwoord vraag 1.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, dit dient een noodzakelijk karakter. Dit soort vluchten zijn op zichzelf al veel geld voor de gemiddelde mens, dit verhogen maakt vliegen en het bezoeken van verre landen als een droomreis een elite aangelegenheid.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, dit schept een risico voor ongelijkheid, al helemaal wanneer het bv op basis van een EU lidmaatschap zou gaan, hiermee neemt de overheid een te sturende rol richting de burger.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Over het algemeen denk ik dat alles met dezelfde maat gemeten moet worden, uitzonderingen zijn;

- transfer vluchten, dit moet vanuit het land van vertrek geregeld worden.
- zeer lange afstands vluchten, dit met een x verhoogd tarief belasten maakt vliegen naar verre landen een elite aangelegenheid, wat een stimulans voor ongelijkheid onder de burger is.