Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Reactie differentiatie vliegbelasting S Offermans
Plaats Brunssum
Datum 6 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja dat mag zeker , want deze vluchten zijn significant slechter voor het milieu gezien de vele extra kerosine wat verbruikt word onderweg.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vliegreizen mogen ook extra belast worden, omdat daar andere veel duurzamere vervoersopties voor gelden. Maar dan zullen de tickets voor treinreizen juist veel lager moeten worden, willen mensen de duurzame optie kiezen!

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer lange vluchten zijn al duur. Voor de echt rijke mensen die zich dit makkelijk kunnen veroorloven, zal dit niet leiden tot minder verre vluchten. Ik wil ooit naar Nieuw Zeeland, dus persoonlijk zou het voor mij dan nog duurder worden om deze reis te maken

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Dat vind ik een lastige vraag, maar de ABC eilanden en Suriname horen tot ons (voormalig) overzees gebied, weet de precieze afstanden niet, maar deze zouden dan niet extra belast hoeven worden aangezien veel mensen daar ook familie hebben en regelmatig naartoe vliegen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zoveel mogelijk gelijk belasten. Wel verschil tussen binnen en buiten Europa. Extra bij meer dan 5000 km / en 10.000 km Dus hoe verder , hoe meer belasting. En hele korte vluchten (binnen 150 km) ook extra belasten om treinverkeer te stimuleren.