Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Drachten
Datum 17 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee.
Korte vluchten zijn per kilometer vervuilender dan lange vluchten
1. Korte vluchten hebben een hoger percentage van hun totale brandstofverbruik bij de start en landing deze, terwijl lange vluchten meer tijd op kruishoogte doorbrengen, waardoor vliegtuigen efficiënter vliegen.

2. Op langeafstandsvluchten kan een vliegtuig langere tijd op kruishoogte vliegen, waar de motoren het meest efficiënt werken. Korte vluchten bereiken deze fase maar kort of helemaal niet.

3. Korte vluchten hebben vaak een hogere uitstoot per passagier per kilometer dan langeafstandsvluchten, omdat de brandstofefficiëntie minder is en er minder passagiers per liter brandstof worden vervoerd.

4. En last but nit least: voor korte afstanden zijn er vaak duurzamere alternatieven, zoals hogesnelheidstreinen of elektrische bussen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zie ook antwoord bij vraag 1.

Ongeacht de afstand vind ik dat de belasting gekoppeld moeten worden aan de kosten die gemaakt moeten worden om de negatieve effecten van de vlucht te compenseren.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, juist niet. Voor die extra lange vluchten zijn geen duurzamere alternatieven beschikbaar.

Juist die korte vluchten die relatief belastend zijn, zouden veel zwaarder beladt moeten worden. Juist omdat er voldoende duurzamere alternatieven zijn.

Door de zwaardere belasting wordt een ticket duurder, waardoor een duurzamer alternatief aantrekkelijker wordt.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, voor specifieke landen of gebieden moeten geen afwijkende tarieven gelden. De vliegbelasting moet zo worden vormgegeven dat het niet loont om uit te wijken naar luchthavens in Duitsland of België, om zo extra vervuilende kilometers met de auto te voorkomen. Een evenwichtig en eerlijk tariefsysteem voorkomt ongewenste milieueffecten en versterkt de effectiviteit van de belasting.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Vluchten met moderne, zuinigere vliegtuigen of elektrische/hybride aandrijving zouden een lager tarief kunnen krijgen om innovatie te stimuleren.
Ook vluchten voor medische doeleinden, noodhulp en voor orgaandonatie, hebben een maatschappelijk belang en zouden niet extra belastend moeten worden.

Privéjets en korte afstandsvluchten (waar alternatieven als trein en bus beschikbaar zijn) hebben een relatief hoge uitstoot per passagier. Die zoudenwat mij betreft best zwaarder belast mogen worden, ter stimulans van meer duurzamere vormen van reizen.