Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Utrecht
Datum 20 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, langere vluchten moeten zwaarder belast worden dan kortere vluchten, want hoe verder je vliegt, hoe meer schade je toebrengt. En is het echt nodig, zo ver vliegen? Wat is het doel van de reis? Voegt het iets toe aan de wereld?

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Dat niet, maar we moeten dat an sich niet toestaan. Men moet onder de 500km gewoon ander vervoer kiezen. Het is van de zotte om dan het vliegtuig te pakken, gezien de grote milieuschade die dat aanbrengt.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, hoe verder je vliegt, hoe meer belasting je betaalt. Zie het als een progressief ingestoken kilometerbelasting, zoiets als rekening rijden maar dan nog meer belastend hoe verder je vliegt. Het is ongekend dat we nog geen belasting op kerosine hebben, dat zou direct ingevoerd moeten worden. Wie veel vliegt, moet meer betalen. Wie niet vliegt, moet daar niet de lasten van dragen (milieuschade aangebracht door diegenen die veel vliegen). We moeten dit wel internationaal insteken, anders gaat men vliegen vanaf andere landen die dit beleid niet hebben. Maar dat is geen reden om het niet in te voeren.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
We kunnen wmb aanhouden dat het duurder is om te vliegen naar landen die buiten de EU vallen. En landen waar de EU sancties op ingesteld heeft. Landen die ver weg liggen, en landen die een 'slechte milieuscore' hebben. Zo beschermen we die. Zo genereren we geld voor die landen om hun natuur te verbeteren.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, alle vluchten en passagiers moeten gelijk behandeld cq. belast worden. Vliegen kost gewoon geld, belast het milieu heel erg. Met uitzonderingen, hoe vervelend ook, gaan bedrijven of landen weer inspelen, sjoemelen, de randjes opzoeken, tussen de regeltjes doorfietsen. Dat moeten we niet willen.