Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Ede
Datum 16 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. De luchtvaart is schoon, wordt alleen maar schoner door de inzet van nieuwe vliegtuigen, en draagt relatief weinig (<4%) bij aan de totale CO2-emissie. Het invoeren danwel verhogen van belasting zou ervoor zorgen dat mensen naar luchthavens over de grens gaan. Het maakt dus niks uit.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Niet altijd is de trein een werkbaar alternatief. En dan loopt men nogal makkelijk langs het feit dat de aanleg van een spoorlijn ook niet bepaald gratis is. TATA Steel moet weg, maar we willen wel staal voor de rails.
We moeten überhaupt niet aan vliegbelasting(verhoging) denken. We helpen onze luchtvaart zo zelf naar de knoppen; de Nederlander gaat dan over de grens instappen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Dat doen maatschappijen die over ons land heen vliegen (dus uitstoten!) toch ook niet? Als in: de reiziger die instapte in Duitsland op weg naar New York vliegt volledig over ons land heen, en betaalde geen belasting. Het levert niks op, behalve de zoveelste verhoging van belasting überhaupt. Daarbij hebben we in de Nederlandse politiek nogal last van verkeerde -linkse- hobby’s waar veel geld heen gaat.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Landen als Zweden stoppen juist met vliegbelasting. Wij zouden dat ook moeten doen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Zoals eerder aangegeven. Stop met vliegbelasting. Stop met het slopen van de luchtvaart. Laat maatschappijen de tickets nog enigszins betaalbaar houden opdat de maatschappijen kunnen investeren in zuinigere vliegtuigen. De vliegbelasting is een ordinaire hark uit de linkse koker totdat elke Nederlander straks in een buurland op het vliegtuig stapt dat over Nederland heen vliegt op weg naar de bestemming.