Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Voorhout |
Datum | 17 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. De luchtvaart belastingen worden niet gebruikt om de luchtvaart te laten verduurzamen, maar om een begrotingstekort af te dekken. Het extra belasten van luchtvaart draagt zo niet bij aan het duurzamer maken daarvan. Bovendien zijn de luchtvaart belastingen in Nederlands al een van de hoogste van Europa en zijn de de afgelopen jaren al fors gestegen. Ten slotte is de luchtvaart op langere afstanden een zeer efficiënt vervoersmiddel, wat tegen een zeer lage CO2 uitstoot per passagier en minieme infrastructuur en geluidsoverlast mensen op hun bestemming brengt.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. De trein is maar op een zeer beperkt aantal routes een vervangbare optie voor het vliegtuig. Hierbij levert de trein veel meer geluidsoverlast langs de gehele route op. Om meer spoortrajecten aan te leggen zijn zeer grote ingrepen in het Europese landschap nodig en onnodig veel CO2 uitstoot bij de aanleg hiervan. De hele korte vluchten binnen Europa, dragen maar voor een heel klein percentage (4%) bij aan de CO2 uitstoot van de luchtvaart, welke op zijn beurt maar 2,5% bijdraagt aan de mondiale CO2 uitstoot.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Er is namelijk geen reëel alternatief voor deze afstanden. Dit komt neer op pure extra belasting heffing zonder duidelijk doel, anders dan het vullen van de staatskas. Beter is het om in te zetten op het gebruik van duurzamere kerosine (SAF) om de CO2 uitstoot omlaag te krijgen. Iets waar de luchtvaart zelf hard mee bezig is en in investeert. Dit zou meer gesteund moeten worden door overheidsbeleid.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Het invoeren over verhogen van een vliegbelasting, zorgt er niet voor dat mensen minder gaan vliegen. Dat zien we nu in de jaren na de Corona pandemie. Ondanks al verhoogde tarieven (meer van 80% in de laatste jaren), vliegen steeds meer mensen steeds vaker. Mensen gaan alleen via andere routes en vliegvelden vliegen waar deze belastingen niet worden geheven. Het probleem wordt verplaatst. Beter is om in te zetten op verduurzaming van de luchtvaart door meer gebruik te maken van elektriciteit op het platform en SAF in de lucht.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee. Er zou überhaupt geen verhoging moeten plaatsvinden, omdat dit niet bijdraagt aan de verduurzaming van de luchtvaart en mensen ook niet minder gaan vliegen. Zeker transfer passagiers zouden uitgezonderd moeten worden, deze gaan anders niet meer via Schiphol, maar via ander luchthavens, waar deze belastingen niet worden geheven. Dit raakt de concurrentie positie van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen onnodig hard en draagt niet bij aan verduurzaming. Overigens worden in andere Europese landen, zoals Zweden, de belastingen op luchtvaart zelfs verminderd of afgeschaft.