Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Leiden |
Datum | 15 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. Nu is de belasting oneerlijk verdeel. Lange vluchten vetalen een relatief lage belasting per kilometer en korte vkuchten daarmee ene hoge belasting per km. Terwijl de lange vluchten verantwoordelijk zijn voor de meeste uistoot en vervuiling. Belasting zou dus progressief geheven moeten worden. Hoe meer km, hoe hoger de belasting.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Niet ten opzichte van andere (bijv. lange) vluchten (die moeten eerst eerlijker getarifeerd worden. Maar ik kan me wel maatregelen voorstellen die korte vluchten ontmoedigen. Er zijn hele goede alternatieven beschikbaar voor afstanden kleiner dan 500 km. En de vlieghinder voor de omgeving (stijgen, landen) is enorm. Dat maakt ecmxtra reden om vluchten onder de 500km te ontmoesigen of zelfs te verbieden.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, zie ook vraag 1. Belasting per kilometer; progressieve heffingen naarmate de afstand oploopt.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Huh, nee natuurlijk niet. Welke bureacraat verzint dit soort achterlijke achterdeurtjes? Een km vliegen is evenveel vervuiling en hinder ongeacht waar je naartoe vliegt. Gewoon alle kilometers belasten voor de kosten en hinder die ze veroorzaken. Dit soort bizarre achterdeurtjes om economsche partners of vliegtuigmaatschappijen te bevooroordelen ondemijnt het vertrouwen in een betrouwbare overheid. Ik hoef toch ook niet minder inkomensbelasting te betalen omdat ik dichterbij Amsterdam woon dan iemand uit Maastricht....
Werkelijk, hoe verzin je dit?
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Uiteraard moeten alle passagiers gelijk worden belast. Of je nu reist vanaf, naar of via Schiphol, de uitstoot en hinder zijn overal evenveel. Transferpassagiers zorgen voor de meeste overlast door extra start en landing vanaf Schiphol en twee keer vervuiling/uitstoot in het Nederlandse luchtruim. Terwijl ze nu nauwelijks betalen voor deze schade en hinder. Transferpassagiers zouden zelfs extra belasting moeten betalen.