Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Bennebroek |
Datum | 13 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, dit creëert een onevenredig speelveld op mondiaal gebied. Buitenlandse carriers zijn zo meer in het voordeel dan carriers waarvan de thuisbasis Nederland is. Vliegbelasting is slechts een tijdelijk effect, en zal daarna snel uitvlakken. Dit genereert alleen inkomsten voor de overheid, deze inkomsten moeten ze maar op andere manier vergaren. Andere landen waar de vliegbelasting wel al was ingevoerd, wordt deze alweer afgeschaft ook. Dit toont dat deze maatregel weinig effect heeft!
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, met onder andere dezelfde redenen als voorgaande vraag. Daarnaast kan de overheid beter investeren op een manier een een stipt en betrouwbaar OV. Want het alternatief is er vooralsnog ook niet, zelfs voor deze korte afstanden. Een treinticket (met directe verbinding) op korte afstanden, bijv. Brussel/Antwerpen, zit qua kosten vaak op eenzelfde, nog wel duurdere prijs dan een vliegticket. Terwijl de betrouwbaarheid van de dienstregeling bij de treinen ook behoorlijk te wensen overlaat.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, waarom vliegbelasting op deze lange afstanden? Het doel van vliegbelasting is in mijn ogen het ontmoedigen van vliegen, en gebruik maken van een ander/schoner alternatief.... Wat is het alternatief dan op de lange afstanden?
Deze maatregel zou volledig zijn doel misslaan.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, voor alles geen tarief! Weg met de vliegbelasting, het effect ervan is tijdelijk en verwaarloosbaar. Dit werkt de verduurzaming van de luchtvaart alleen maar tegen. Er kan beter geïnvesteerd worden in schonere alternatieven of stillere vliegtuigen. En de doorontwikkeling van vliegtuigen. Wanneer komt de SAF (sustainable aviation fuel) fabriek er in de Eemshaven? Heeft de overheid hier al een belang in?
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee überhaupt geen belasting op vliegtuig passagiers.... Deze zijn de afgelopen jaren al fors verhoogd. Mocht er toch een belasting komen dan moeten transfer passagiers hiervan uitgezonderd worden, deze mensen zullen toch reizen en als ze in NL belasting moeten betalen zullen ze hun route wel verleggen via een van de omringende landen. Zo zet je Nederland alleen maar buitenspel.