Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 7 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Het lijkt me dat vluchten belast moeten worden naar het aantal kilometer/ uren plus een extra toeslag voor het aantal keren opstijgen en dalen. Overigens vind ik het bedrag 248 miljoen niet in verhouding staan met de schade die door vliegen aangericht wordt en vind een veelvoud van dit bedrag noodzakelijk.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
De grens te leggen bij 500 km is bizar, het zou tenminste 800-1000 km moeten zijn. Bij dit soort afstanden moet het echt niet meer interessant zijn om het vliegtuig te nemen . Overigens mensen die voor zo'n afstand het vliegtuig nemen kunnen het te makkelijk betalen. Dat maakt het nog extra belangrijk om dit soort korte afstand vluchten ( dus tot 1000 km) extra te belasten, zodat het minimaal 3-4 maal zo duur wordt als de duurste openbaar vervoer optie.
Overigens vind ik het bedrag 248 miljoen niet in verhouding staan met de schade die door vliegen aangericht wordt en vind een veelvoud van dit bedrag noodzakelijk.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zoals geschreven vind ik dat behalve bij vluchten onder 1000 km, die moeten extra extra belast worden. Dat men de belasting moet relateren aan de afstand plus het aantal keren opstijgen en landen.
Overigens vind ik het bedrag 248 miljoen niet in verhouding staan met de schade die door vliegen aangericht wordt en vind een veelvoud van dit bedrag noodzakelijk.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, dit maakt het weer allemaal onnodig in gewikkeld. Hoe verder en hoe vaker een tussenstop hoe duurder. Simpel.
Alleen naar overzeese gebieden die nog tot het Koninkrijk der Nederlanden behoren, zou evt. een uitzondering voor gemaakt kunnen worden.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alleen zweefvliegen zou niet belast moeten worden. Als er nog een uitzondering moet komen, dan op privé-jet het is een schande dat die niet allang afgeschaft zijn.