Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Bussum |
Datum | 12 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat de vakantievluchten van transavia en dergelijke luchtvaartmaatschappijen die drie keer per dag en nacht op en neer vliegen naar Griekenland en Spanje en dergelijke veel zwaarder belast moeten worden. Volgens mij hebben we daar de meeste overlast van omdat ze ook midden in de nacht vliegen en mensen uit hun slaap houden.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Helemaal eens, zie vorige vraag.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Voor heel lange vluchten is weinig alternatief, je kunt moeilijk de boot pakken of een zeppelin. Ik zou liever kijken naar de hoeveelheid vluchten van een bepaalde soort (kort of lang). Als blijkt dat we juist heel veel last hebben van heel veel korte vluchten moet je daar de meeste belasting op heffen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Dit lijkt me een onzin maatregel. Zie ook mijn eerdere antwoorden, volgens mij moet je kijken naar de frequentie van bepaalde vluchten en op basis daarvan extra belasten. belast de overlast die gegeven wordt en dat is bij hoogfrequente vluchten veel meer dan bij een lange vlucht die misschien maar één keer in de zoveel tijd op Schiphol landt. Bovendien is er voor lange vluchten niet altijd een goed alternatief terwijl dat voor korte vluchten vrijwel altijd het geval is.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
ik zou transfer passagiers extra belasten, daar verdienen we helemaal niets aan, daar hebben we alleen maar overlast van en het levert ons vrijwel niets op. Dus ik zou hier een zeer hoge belasting op heffen.