Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam ir. K. Bloemen
Plaats Utrecht
Datum 12 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Zeker. Met betrekking tot lange vluchten omdat de belasting nu niet opweegt tegen alle uitstoot/vervuiling en maatschappelijke kosten én omdat de belasting voor lange vluchten nu net zo hoog is als voor korte vluchten. Dat is gek.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Relatief gezien worden korte vluchten al zwaar belast. Het liefst zou ik het zwaarder willen belasten om ook de alternatieven zoals de trein aantrekkelijker te maken, zodat deze goedkoper worden (meer gebruik, is hogere inkomsten, is meer investering).
Maar relatief worden de korte vluchten dus juist al genoeg belast t.o.v. de vervuiling en uitstoot. Dat moet eerst worden rechtgetrokken.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ik zou zeggen dat je alles zoveel mogelijk eerlijk belast ten opzichte van de vervuiling die de vlucht met zich meebrengt.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Eigenlijk niet, dat zou niet kloppen bij mijn antwoord bij vraag 3. Dus ook hier alles zoveel mogelijk eerlijk belasten ten opzichte van de vervuiling die de vlucht met zich meebrengt.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik zou zeggen dat passagiers belast moeten worden voor de vervuiling van hun reis. Misschien zelfs wel hoger belasten van passagiers die alleen maar via een Nederlandse luchthaven vliegen. En of hogere belasting voor luxere vluchten (businessclass en/of prive vlucht). Eigenlijk hier ook: iedereen moet eerlijk zijn deel betalen voor de uitstoot die door de keuze van de vlucht wordt veroorzaakt.