Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Annabel A Kamp
Plaats Amsterdam
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, ik vind dat de belasting op alle vluchten omhoog moet. Maar vooral op korte vluchten waar een goed alternatief voor is.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja!!!! Er is nu een oneerlijke concurrentie tussen vliegen en duurzamere alternatieven zoals de bus of trein. Het vliegtuig is vaak goedkoper en sneller. Belasting is lager op vliegen dan op de trein. Echt zo kwalijk vind ik dat. Als er zulke comfortabele en goede alternatieven zijn dan moeten die aantrekkelijker worden.
Kerosine en tickets zijn onbelast? Echt ongelofelijk in deze tijd.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Elke vlucht moet wat mij betreft extra worden belast. Hoe meer schade aan de natuur/mens door vliegen, hoe meer belasting.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Dit is een ingewikkelde. Om het alleen op afstand te doen, is wel het meest zuiver. Als bijvoorbeeld landen binnen de eu een aangepaste tarief krijgen, is het effect niet groot genoeg vrees ik en gaat men alsnog niet voor de duurzamere optie.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Het verhogen van de belasting raakt de rijksten niet maar de armsten wel. Iemand die bijvoorbeeld naar Suriname wil reizen voor een sterfgeval minder belasten zou wel fair zijn. Als je het kunt aantonen en dan een verlaagd tarief via de verzekering aanvragen? Dan is dat wellicht een uitzondering die te maken is.