Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Zeewolde
Datum 15 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Eventueel. Tenminste alles evenveel per kilometer en evt. juist ook kortere vluchten per km veel duurder maken, zeker als er goede alternatieven, bijv. per trein zijn.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Beslist, zie antwoord bij 1.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, tenzij... ,zie 4.
Overigens vraag ik mij af of het haalbaar is vakantievluchten hoger te belasten dan zakelijke reizen. Moeilijk ws, maar wie zoekt het eens uit. En recht op korting of i.d. Bij extra veel vlieguren ook verbieden Zoiets als KLM miles bestaat er geloof ik.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik denk dat er rekening gehouden zou kunnen worden met de overzeese gebiedsdelen voor familiebezoek e.d. maar mogelijk gaan er dan om die reden wel veel mensen daar naartoe op vakantie. 'Collaterale damage' die daar de economie een boost geeft?

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Vliegen ihkv ontwikkelingsprojecten zouden uitgezonderd kunnen worden. Mogelijk ook met medisch noodzakelihk vervoer. Akdat transfervervoer mag wat mij betreft juist wel ontmoedigd worden. De (milieu)kosten mogen weleens afgewogen worden tegen de baten. M.i. worden die vaak fors overdreven. En als we een paar lijnen overhouden die minder vaak bevlogen kunnen worden en of fuirder worde, siot!