Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Drs. J Verhage |
---|---|
Plaats | Utrecht |
Datum | 31 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Beste lezer,
ik waardeer het dat deze consultatie wordt gehouden. Mijn antwoorden op de vragen in deze consultatie zijn gebaseerd op het onderzoeksrapport “De werkelijke prijs van vliegen” door onderzoek- en adviesbureau CE Delft, uit januari 2024.
Ik vind dat lange vluchten inderdaad zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten. Reden: de huidige vliegbelasting dekt de maatschappelijke kosten en vervuiling van lange vluchten bij lange na niet, en ik ben van mening dat dat wèl zo zou moeten zijn.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeer korte vluchten moeten mijns inziens enigszins extra worden belast. Ik schrijf dit omdat zeer korte vluchten vaak al passender worden belast dan langere vluchten. Alle vluchten die nog niet voldoende belast worden, moeten een eerlijke prijs krijgen. En dat zijn nu vooral de lange vluchten.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, zonder meer. Ik zou willen dat vliegreizen per kilometer worden belast.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, er moeten geen uitzonderingen komen voor specifieke landen of gebieden, dus ook niet voor bijvoorbeeld de Europese Unie. En vliegreizen moeten worden belast op basis van de afstand van de luchthaven van vertrek tot de luchthaven van aankomst.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Dat ligt eraan. Overstap-passagiers moeten gelijk aan anderen worden belast. Waar het om gaat, is dat we betalen voor de vervuiling die we veroorzaken. Dat moet het leidende principe zijn. En dan moet een business class-passagier hoger worden belast dan een economy class-passagier, aangezien de uitstoot per reiziger in de business class veel hoger is dan die van een reiziger in de economy class. Dit effect geldt nog veel sterker voor reizigers in privé-vliegtuigen; voor hen zou de vliegbelasting dus nog hoger moeten zijn. Het principe moet zijn: de grootste vervuiler betaalt het meest. En niemand mag van de vliegbelasting worden uitgezonderd, want alle vormen van vliegen leveren luchtvervuiling, geluidsoverlast en klimaatschade op.