Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Oss
Datum 15 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee!
Onderzoek toont aan dat vliegbelasting slechts een geringe bijdrage levert aan CO2-reductie.
Daarbij heeft slechts een klein aantal EU-lidstaten een vliegbelasting en Zweden schaft deze per 1 juli juist af
Vanaf 2019 zijn de belastingen voor luchtvaartmaatschappijen met 84% gestegen en in 2030 dit bijna verdrievoudigen met de huidige plannen.
Dit heeft ook gevolgen voor de concurrentiepositie van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en daar wordt nu onvoldoende rekening mee gehouden.
Op afstanden langer dan 750 km is de luchtvaart een van de meest efficiënte manieren van vervoer.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee!
Op slechts een beperkt aantal routes is de trein een reëel alternatief als je de reistijd in ogenschouw neemt. Daarbij zijn vluchten onder 500 km goed voor 24% van de vluchten binnen de EU, maar verantwoordelijk voor slechts 4% van de CO2-uitstoot.
Om het spoornet geschikt te maken voor meer routes, is het onvermijdbaar dat delen van het Europese landschap vernietigd worden voor de aanleg van rails. Ook dat veroorzaakt in het dichtbevolkte West-Europa veel geluidsoverlast. De opbrengsten in CO2-beperking zijn daar veel te klein voor.
Verhoging van de belasting levert alleen maar verplaatsing naar andere luchthavens op, zonder de staatskas te helpen of de uitstoot te verminderen. Passagiers vinden immers wel een nieuwe, vaak minder duurzame, route.
Wereldwijd draagt luchtvaart voor slechts 2,5% bij aan de CO2-uitstoot, wat relatief beperkt is. Momenteel wordt er hard gewerkt aan verduurzaming.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee!
Het doel is onduidelijk, omdat er geen reëel alternatief vervoersmiddel is voor lange afstanden. Luchtvaart is het meest efficiënte vervoersmiddel voor dergelijke afstanden.
De totale CO2-uitstoot van luchtvaart is slechts 2.5% van de totale CO2-uitstoot.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee!
Een vliegbelasting laat mensen niet minder vliegen. Passagiers vinden een nieuwe route via landen waar geen of significant minder vliegbelasting geldt. Niet zelden loopt deze andere route via landen waar duurzaamheid minder hoog in het vaandel staat, waardoor deze nieuwe route minder duurzaam is.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee!
Er zou überhaupt geen extra belasting moeten plaatsvinden. Sinds 2019 zijn de belastingen voor luchtvaartmaatschappijen al met 84% gestegen en in 2030 zal bijna verdrievoudigen als het aan het kabinet ligt. Daarmee prijst Nederland zichzelf uit de markt, het tast de concurrentiepositie van Nederlandse luchtvaartmaatschappijen aan.
Indien er toch een verhoging van belastingen moet plaatsvinden, dan moet de transferpassagier in elk geval worden uitgesloten. Deze zal immers gewoon blijven reizen, maar dan via een ander land dan Nederland. Ze vliegen dan niet langer op Schiphol, maar over Schiphol. Het lost dus niets op, maar raakt de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen onnodig hard!