Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Zwanenburg
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, de vluchten zouden belast moeten worden naar hoeveel uitstoot ze opleveren.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zeer korte vluchten moeten een vaste toeslag krijgen omdat het zo’n korte vlucht is. De uitstoot is nadrukkelijk te voorkomen vanwege alternatieve reismogelijkheden, dit moet worden ontmoedigd met een zeer forse belasting.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, voor deze vluchten is vaak geen alternatief. Mensen zullen lange reizen blijven maken. Als 1 lange vlucht dan minder uitstoot veroorzaakt dan meerdere kortere vluchten, vind ik dit het mindere kwaad.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, op het moment dat er onderscheid wordt gemaakt bevindt men zich op een hellend vlak. Het is beter om de belasting enkel te baseren op afstand van luchthaven tot luchthaven. Door bijv. een formule voor het tarief te baseren waarin de afstand is opgenomen, hoeven er geen categorieën te worden gemaakt (zoals <500, 500-999, 1000-1499 etc.). Door geen harde scheidingen te hanteren kan je voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen en klanten belasting gaan ‘ontwijken’ door afstanden te vliegen die vooral binnen de gunstige categorie vallen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alle vluchten moeten zwaarder en eerlijk worden belast. Geen uitzonderingen. De opbrengst kan worden gebruikt ter ontwikkeling van internationale treinnetwerken.