Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Leiden |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, omdat lange vluchten moeilijker zijn om met ander vervoer te doen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
ja, ik vind dat deze extra belast moeten worden omdat ze makkelijk met ander vervoer gedaan kunnen worden. Wat mij betreft, hoe korter de vlucht hoe hoger de belasting.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?nee ik vind niet dat deze extra belast moeten worden. Dit zijn reizen die anders eigenlijk niet gemaakt kunnen worden. En hoewel er veel minder gevlogen zou moeten worden vind ik ook dat het mogelijk moet zijn om de wereld te ontdekken.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Om het makkelijk te maken zou ik een duidelijke km belasting doen, en niet per gebied. Als je dit wel zou willen doen zou ik het per land doen, en niet voor bijvoorbeeld de hele EU, maar zelfs met hele landen heb je soms zo'n groot gebied wat je gelijk belast dat dat ook niet logisch is.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik zou beginnen met de makkelijkste vorm van vliegbelasting. Een belasting per km en de eerste kilometers meer belasten (misschien trapsgewijs?) en dan kijken wat het voor effect heeft voordat je uitzonderingen toe gaat voegen. Maar ik heb te weinig kennis van wat voor soort vluchten mogelijk zijn en waarom je bepaalde soorten zou willen aanmoedigen.