Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Den Haag
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, lange vluchten zullen zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten om te mensen te ontmoedigen het vliegtuig te nemen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Zelfs wanneer er duurzaamer alternatieven beschikbaar zijn, zoals de trein, zijn vliegtickets voor dergelijke afstanden vaak goedkoper. Als de prijzen van het openbaar vervoer niet verlaagd kunnen worden, kan het belasten van korte vluchten een redeljike oplossing zijn om duurzamer reizen te stimuleren.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, eigenlijk is het niet logisch om zeer lange vluchten voor het grote publiek toegankelijk te maken.
Een retourvlucht van 10.000 km stoot ongeveer 3 ton CO2 uit, wat al hoger is dan het wereldwijde CO2-budget van ongeveer 2 ton per persoon per jaar dat nodig is om de klimaatdoelen te halen.
Bron emissiefactor : co2emissiefactoren, Vliegtuig, Intercontinentaal (> 2.500 km), 0,157 Kg CO2-eq / reizigerskilometer

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik denk dat er op de lange termijn geen uitzonderingen moeten worden gemaakt, omdat commerciële luchtvaart simpelweg geen duurzame activiteit is.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ja, ik vind dat alle soorten passagiersvluchten en passagiers gelijk moeten worden belast.
Klimaatverandering tegengaan is geen privilege, en helaas blijft het vliegtuig een van de meest vervuilende vervoersmiddelen. Uitzonderingen ondermijnen de geloofwaardigheid van de maatregel en verminderen de effectiviteit ervan.