Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Goor
Datum 13 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, het is belangrijk dat Nederland concurrent blijft en daarbij juist oogt heeft voor wat andere landen doen. De vervuiling wordt hiermee verplaatst, ten nadele van de Nederlander die directe routes verliest. Het zal leiden tot verschuiving van passagiers naar andere landen, juist op de lange afstanden ontstaan er dan meer mogelijkheden om (goedkoper) naar de bestemming te vliegen. Dit benadeelt de Nederlandse luchtvaart, en werkt in het voordeel van landen als Turkije en de Emiraten.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, na een lange vlucht wil men niet nog een lange treinreis maken. Het benadeelt de markt om hier een hoger tarief te vragen.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zie uitleg zoals vraag 1, nee.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Dit zijn het soort complexe regels die enkel belemmerend werken. Dit moet niet gebeuren.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Transfer passagiers moeten uitgezonderd worden, om zo de positie van Schiphol en KLM te bewaken. In een onzekere wereld is het belangrijk om op te komen voor een sterke eigen luchtvaartmaatschappij en niét afhankelijk te zijn van een ander land/luchtvaartmaatschappij. Op ‘vakantievluchten/privé vluchten’ zou wel extra geheven kunnen worden voor passagiers die opstappen op Schiphol en zonder overstap/transfer hun bestemming bereiken.