Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Hoofddorp |
Datum | 21 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, dit werkt enkel meer korte vluchten in de hand. Indien men een lange vlucht moet maken van >2.500km, zal dat verdeeld worden in een korte vlucht van Nederland de grens over, vervolgd door een overstap op een vlucht buiten het belastingsgebied van Nederland. Dit heeft twee nadelige effecten (1) het drijft de markt het land uit en (2) kan leiden tot meer korte vluchten vanuit Nederland, met als resultaat meer uitstoot, daar verhoudingsgewijs de uitstoot per kilometer het grootst is tijdens het opstijgen.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, tenzij de definitie van zeer korte vluchten wordt aangepast naar < 230km. Door het aanpassen van de definitie naar <230km worden vliegreizen naar Engeland niet onterecht hoog belast. De boot naar Engeland is geen reeel alternatief voor zakelijk vervoer, de treinreis duurt vaak 2 tot 3 keer zo lang waardoor een zakelijk bezoek onnodig lang gaat duren of anders onterecht te hoog belast wordt. Zeer korte vluchten definieren als <230km dekt het westen van Duitsland en heel Belgie wat juist het gebied is waar vliegen niet noodzakelijk is, waardoor juist 'onnodig korte vliegreizen' extra belast worden, maar laat juist de meest oostelijke luchthavens van Engeland (NWI) buiten beschouwing.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee, tenzij de definitie van zeer lange vluchten wordt aangepast naar >12.500km. Indien de grens wordt getrokken bij 10.000km vallen juist luchthavens SIN, CGK en DPS buiten de boot. SIN bevat veel zakelijk vervoer, CGK treft juist diaspora aan beide kanten van de route en dan blijft DPS over wat voornamelijk vakantieverkeer is. In alle gevallen zal men kiezen voor een andere route waarbij de belasting wordt omzeild door een korte vlucht met overstap op een vlucht buiten het belastingsgebied van Nederland. Hetzelfde geldt voor zeer lange vluchten naar Zuid-Amerika. Men ontwijkt de vliegbelasting door korte vlucht naar bijvoorbeeld MAD alwaar men overstapt op vluchten buiten het belastingsgebied van Nederland. Uiteindelijk drijft deze belasting de Nederland de markt weg uit Nederland naar buitenlandse maatschappijen.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja, het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden (specifiek Aruba, Curacao, Sint Maarten en Caribisch Nederland Bonaire, Saba en Sint Eustatius) zou ontheven moeten worden van belasting, reizen binnen het Koninkrijk der Nederlanden zou niet belast moeten worden, gevolgd door gebieden met EU-lidmaatschap, gevolgd door Overseas Countries and Territories associated with EU Members, ongeacht de afstand.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Geen mening