Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Burgh-Haamstede |
Datum | 16 januari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja, maar dan wel met een afnemend tarief per kilometer. Immers hoe korter de vlucht hoe kleiner de noodzaak om te kiezen voor het vliegtuig. Voor een korte vlucht bestaan vervoersalternatieven waarvan de negatieve impact minder groot is. Dat is een glijdende schaal. Het tarief vliegbelasting zou daarom moeten afnemen naar gelang de afstand groter wordt. Dat betekent dus niet dat er voor een lange vlucht uiteindelijk minder belasting betaald zou moeten worden dan voor een korte vlucht. Door het grote aantal kilometers behoort voor een lange vlucht in absolute zin dus ook meer betaald te worden.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Voor zeer korte vluchten zou een 'instapbelasting' geheven moeten worden die ervoor zorgt dat de ticketprijs ten minste op het niveau komt van de prijs voor een treinticket.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja. Zie antwoord op vraag 1.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Dat zou discriminatoir zijn.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Geen enkel vliegtuig zou uitgezonderd mogen worden van vliegbelasting. Ook sportvliegtuigjes zorgen voor negatieve impact. Wel mag onderscheid gemaakt worden naar de mate van negatieve impact. Hoe meer negatieve impact, hoe hoger de belasting. Grote vliegtuigen zorgen voor meer negatieve impact, maar beschouwd per passagier of per kilogram goederen is dat minder. Daar moet een goede weging in worden gevonden.