Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Gorinchem
Datum 7 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Lange vluchten mogen zwaarder belast worden dan korte vluchten, maar het is niet zeker of dat helemaal terecht zou zijn, aangezien korte vluchten over het algemeen vervuilende zijn (of zelfs niet nodig). Lange vakantie vluchten mogen zeer zeker zwaarder belast worden.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Jan absoluut en zeker als het om vakantievluchten gaat. Het probleem is wel dat het openbaar vervoer niet altijd goed geregeld is. De afgelopen jaren met de trein naar Kopenhagen, Hamburg en Berlijn geweest en elke keer zware vertragingen opgelopen (meer dan 3 uur enkele reis).

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Vooral vakantievluchten. Helaas is het vaak noodzakelijk dat men voor zijn werk reist en dat is meestal toch wel met de reguliere vluchten tegen reële prijzen (mag ik vanuit gaan en is ook mijn ervaring). Vakantievluchten zijn vaak extreem goedkoop en daar mag best een einde aan komen. Mijn eigen voorkeur is om met reguliere lijnvluchten te vliegen, maar soms kan het niet anders vanwege bestemmingen.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
IK snap heel goed dat je geen verschillende tarieven/heffingen kunt hebben binnen een land van aankomst, maar zijn geen redenen om bepaalde landen en/of gebieden uit te sluiten van heffingen of kortingen toe te passen.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee - als het enigszins mogelijk is dan vooral de prijsvechters en vakantievluchten aanpakken. En mocht dit leiden dat reguliere maatschappijen ook vakantiebestemmingen gaan opnemen in hun reisschema dan deze ook zwaarder belasten.
Een deel kan worden opgelost als het wereldwijde netwerk goed op elkaar wordt afgestemd - 2 vluchten van en naar hetzelfde binnen 5 minuten, maar twee verschillende maatschappijen is vreemd (zeker als ze niet beiden vol zitten) - een iets groter toestel zou dan al misschine voor een vlucht minder kunnen betekenen.