Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Cruquius |
Datum | 21 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, allereest dient gekeken te worden naar het doel van de vliegbelasting. Tot op heden draagt vliegbelasting niet bij aan de verduurzaming van de luchtvaart, maar is het een belastingmaatregel voor de algemene middelen. Een belasting zorgt enkel voor verplaatsing van reizigers, maar leidt niet tot minder vliegen op mondiaal niveau. Alleen al vanuit dat oogpunt is een vliegbelasting, ongeacht reisafstand, discutabel.
Vliegen is een internationale industrie, daarmee is het logischer om dit op minimaal Europees niveau aan te pakken en niet per lidstaat, waardoor een wildgroei in (soms tegenstrijdige) heffingen ontstaat.
Wanneer naar alternatieve reismodaliteiten gekeken wordt, dan zijn die voor vluchten binnen Europa beschikbaar, voor lange vluchten niet. Het zou daarom logischer zijn om korte vluchten te ontmoedigen middels een hogere belasting in plaats van lange vluchten.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Allereest is de inleiding zeer suggestief, aangezien zoals bij vraag 1 aangegeven de vliegbelasting niet de uitstoot doet afnemen. Daarnaast in vraag 1 reeds beantwoord, is het logischer om korte vluchten hoger te belasten.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Landen/gemeenten binnen het Nederlands Koninkrijk
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, voor kleine luchtvaart zou een uitzondering moeten gelden. Verder betalen transferpassagiers al belasting in het land van vertrek, door deze in Nederland ook te belasten worden ze dubbel belast, terwijl deze groep veelal geen andere optie heeft en voor een belangrijke bijdrage zorgt voor de internationale verbondenheid van Nederland.
Indien naar verschillende afstanden gekeken wordt, is het van belang dat naar de eindbestemming en niet naar de overstapbestemming gekeken wordt.