Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Eindhoven
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja.
De vervuiler moet de kosten die hij veroorzaakt betalen en niet de rest van de samenleving. Zoals het nu is is het effectief subsidiëring omdat externaliteiten niet worden beprijsd (wat marktfalen betekent).
Wél is het belangrijk dat deze belastingopbrengsten doorvloeien naar projecten die de uitstoot compenseren/tenietdoen.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja.
Eigenlijk vind ik een normering hier meer op zijn plaats. Als het met een financiële prikkel moet worden opgelost dan moet deze dusdanig hoog zijn dat de andere opties financieel aantrekkelijker worden dan de vliegreis.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zolang deze belasting de veroorzaakte kosten dekt. Indien de belasting hoger wordt dan de veroorzaakte kosten, wordt de vraag of er andere opties zijn en die zijn er (tot op heden) nauwelijks.
Mogelijk kunnen de belastingopbrengsten die hoger zijn dan de kosten dan worden aangewend om innovatie te subsidiëren waardoor deze lange afstanden op een duurzamere manier kunnen worden afgelegd (en Nederland een winstgevende en toekomstbestendige industrie op dit vlak ontwikkelt)

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, dit is vanuit economisch perspectief compleet ridicuul. Er worden kosten veroorzaakt die nu niet gedekt worden door de veroorzaker, dit moet worden aangepast.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alles moet op dezelfde manier worden belast. Hooguit kan er voor vluchten die (veel) meer kosten maken dan de standaard belastingstructuur dekt een tweede regime worden geintroduceerd. Denk hierbij aan privévluchten.