Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Houten
Datum 16 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. Ik vind dat vluchten belast moeten worden naar de mate van uitstoot. Dus, meer uitstoot = meer vliegbelasting. Een belasting voor kg CO2 / km x totale km zou dan het meest voor de hand liggen. Lange vluchten worden dan automatisch zwaarder belast dan korte. En zeer korte (met relatief meer uitstoot per kilometer) zouden dan ook relatief zwaarder belast moeten worden. Er kunnen bijv verschillende categorien vluchten zijn (bijv 'hoge' 'gemiddeld' 'lage' uitstoot, gebaseerd op hoeveel CO2 relatief per km en per passagier wordt uitgestoten) en vervolgens wordt voor elke categorie een basistarief per km vastgesteld, waarbij 'hoog' de meest dure categorie is. Op het moment dat je voor een vlucht kiest met 'hoge' uitstoot (zoals een zeer korte, of een prive vlucht) dan betaal je daarna een belasting per km van die vlucht. Dus het categorie tarief x het aantal kilometers = je belastingtarief.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Ik vind dat vluchten belast moeten worden naar de mate van uitstoot. Dus, meer uitstoot = meer vliegbelasting. Een belasting voor kg CO2 / km x totale km zou dan het meest voor de hand liggen. Lange vluchten worden dan automatisch zwaarder belast dan korte. En zeer korte (met relatief meer uitstoot per kilometer) zouden dan ook relatief zwaarder belast moeten worden. Er kunnen bijv verschillende categorien vluchten zijn (bijv 'hoge' 'gemiddeld' 'lage' uitstoot, gebaseerd op hoeveel CO2 relatief per km en per passagier wordt uitgestoten) en vervolgens wordt voor elke categorie een basistarief per km vastgesteld, waarbij 'hoog' de meest dure categorie is. Op het moment dat je voor een vlucht kiest met 'hoge' uitstoot (zoals een zeer korte, of een prive vlucht) dan betaal je daarna een belasting per km van die vlucht. Dus het categorie tarief x het aantal kilometers = je belastingtarief.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja. Ik vind dat vluchten belast moeten worden naar de mate van uitstoot. Dus, meer uitstoot = meer vliegbelasting. Een belasting voor kg CO2 / km x totale km zou dan het meest voor de hand liggen. Lange vluchten worden dan automatisch zwaarder belast dan korte. En zeer korte (met relatief meer uitstoot per kilometer) zouden dan ook relatief zwaarder belast moeten worden. Er kunnen bijv verschillende categorien vluchten zijn (bijv 'hoge' 'gemiddeld' 'lage' uitstoot, gebaseerd op hoeveel CO2 relatief per km en per passagier wordt uitgestoten) en vervolgens wordt voor elke categorie een basistarief per km vastgesteld, waarbij 'hoog' de meest dure categorie is. Op het moment dat je voor een vlucht kiest met 'hoge' uitstoot dan betaal je daarna een belasting per km van die vlucht. Dus het categorie tarief x het aantal kilometers = je belastingtarief.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, ik vind dat de afstand van de vlucht bepalend moet zijn voor het tarief dat betaald wordt. Dus niet per land of gebied, maar echt kijken naar de lengte van de vlucht (dat is immers de daadwerkelijke milieu impact en het gedeelte dat 'belastend' is). Er moeten dus zeker verschillende tarieven zijn (namelijk meer betalen voor meer uitstoot oftewel voor een langere vlucht of relatief meer voor een kortere vlucht met zeer hoge uitstoot), maar dit moet gekoppeld zijn aan voor iedereen inzichtelijke gegevens, zoals de daadwerkelijke afstand van de vlucht.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee, ik vind dat er verschillende categorieen kunnen zijn die zijn gebaseerd op de uitstoot van de vlucht. Oftewel, een zeer korte vlucht heeft relatief veel uitstoot en moet dus een hoger tarief krijgen per kilometer. In plaats van een klein vliegtuig uit te zonderen, zou juist gekeken moeten worden naar de impact van de uitstoot per passagier. Dus; een prive vliegtuig heeft meer uitstoot per km per passagier dan een groot economy vliegtuig, en moet dus hoger belast worden (ook al is het vliegtuig zelf lichter).
Zeker geen uitzonderingen. Zolang vliegen een uitstoot/geluid/luchtvervuiling impact heeft, moet vliegen ook belast worden. De enige uitzondering zou een uitstootvrije/geluidloze/schone vlucht kunnen zijn.