Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Leiden
Datum 16 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Misschien wel in absolute euro's maar niet relatief ten opzichte van de prijs (procentueel). Juist voor korte vluchten zou de belastingdruk omhoog moeten om het gebruik van alternatieven te bevorderen en goedkope vluchten naar landen in Europa die ook anders bereikbaar zijn.

Maar nog even over de aanleiding van deze raadpleging: "Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen." Dat is toch een hele vreemde doelstelling die niets met het onderliggende thema te maken heeft en al helemaal niet met de vraagstelling. Als puur het doel is zoveel euro's binnen te harken, laat dan een algoritme dit eenvoudig bepalen en laat alle andere principes varen. Dus de vraag is, wat is het hoofddoel, meer geld of ontmoedigen van (onnodig) vliegverkeer?

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zeker waar de bestemmingen bereikbaar zijn met trein. Die mogen wat mij betreft volledig uit de markt geprijsd worden. En opbrengsten dan graag richting verbetering van alternatieven!

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zie vraag 1. In euro's mag hier best het meeste bij komen maar relatief zou ik meer willen toevoegen aan korte vluchten.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Hier heb ik geen mening over. Doe een mooi voorstel maar weet dat dit waarschijnlijk te complex wordt en in de hand werkt dat er misbruik van wordt gemaakt.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Ik zou ontmoediging van weekendjes weg naar verre landen wel graag ontmoedigd zien worden maar of dat via belasting werkt dat durf ik niet te zeggen. Het wordt wel allemaal complex. Stel jezelf vooral de vraag wat je wilt behouden en wat niet. Wil je de bereikbaarheid van Nederland voor de zakenwereld behouden, stel je regels daaraan te dienste. Wil je vooral dat vakanties mogelijk moeten blijven, zorg dan dat je die bestemmingen en reisbewegingen minder belast.