Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats De Bilt
Datum 17 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Onze overheid investeert de komende vijf jaar zes miljard euro in Schiphol.
Als men met een verhoging van de vliegbelasting dit wil tegen gaan is 248 miljoen is een doekje voor het bloeden.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Zeker alle korte vluchten brengen extra overlast, in stijgen/dalen, uitstoot en geeft gezondheidsproblemen.
Vele kunnen door dit soort vluchten niet goed slapen en kunnen fouten in het verkeer en bij hun wekgever maken met ernstige gevolgen.
Kijk is op de site van het longfonds hoeveel kinderen last hebben van hun longen en dit voor vliegplezier van een ander.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
We willen minder uitstoot, minder overlast, en meer gezondheid dus zeker een verhoging voor vluchten al vanaf 2500km. Er zijn veel mens die niets met het milieu hebben laat hun extra betalen voor de vervuiling met alle gevolgen die dit met zich meebrengt. Als voorbeeld de stijging van de zeespiegel brengt een ophoging van de dijken met zich mee. De kosten hiervan moeten door hun gedragen worden en geen minima.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Zoals al vermeld vluchten boven de 2500 km, een extra verhoging alles in een straal van 2500 km vanaf Schiphol moeten extra verhoogd worden. Kijk is naar de reclames van de vliegreizen, en waar deze voor aangeboden worden. Tevens gaat veel geld naar het buitenland. De BTW blijft niet in ons land en moeten andere ophoesten. Men spreekt voor een btw van 21,4 %.
1 op de 20 huishoudens heeft een 2e woning deze koop je niet met 2 of 3 maal modaal, belast dit dan ook extra
Elke maand naar een land rondom de middellandse zee is dan ook absurd

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Gebruik van Transferpassagiers die over stappen zeker een betaling.
Men maakt gebruik van Schiphol met alle faciliteiten.
Men tankt stijgt op met de nodige vervuiling en overlast.
4000 kilogram, dit was 8616 kilogram, als we minder willen vliegen en minder willen vervuilen moet ook hier een milieutoeslag voor worden betaald