Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Almere |
Datum | 22 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik wil iedere vlucht belasten. Korte vluchten om zo de trein te promoten, lange vluchten om de enorme schade aan het milieu te be prijzen.
Principieel moeten de fossiele subsidies worden afgeschaft, oa voor de luchtvaart. Als dat niet kan, dient een vliegtax ter waarde van de fossiele subsidies te worden ingevoerd.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, met name korte vluchten verbruiken relatief veel brandstof en daarmee veel uitstoot van CO2 en fijnstof. Zonder vliegbelasting is het nauwelijks mogelijk voor de trein om te concurreren. Die korte vluchten moeten drastisch beperkt worden
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Liever de korte vluchten belasten dan de lange vluchten, maar in beide gevallen dienen de schade aan klimaat en natuur vergoed te worden door de reizigers !
Vliegen zal dan fors duurder worden, en dat is wat nodig is!
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ik stel voor een bronheffing te leggen op kerosine zelf, de echte prijs zonder subsidies. Dan blijf je uit de discussie van afstanden en welke landen. Dat is niet relevant.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Om een goede markt werking te krijgen en zo klanten zelf een goede afweging te laten maken, dient iedere passagier op te draaien voor de hogere kosten.
Verder kunnen de opbrengsten van zo'n vliegtax gebruikt worden om oa het OV treinvervoer te verbeteren en uit te breiden