Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Wijhe
Datum 14 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ben het niet eens met deze belasting, omdat juist op de lange afstand vliegen vaak de enige optie is, en dit grotere vliegtuigen met veel passagiers betreft.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ik vind dat de overheid de alternatieven beter moet faciliteren, met de trein naar Duitsland is een drama, om dat de Duitse en Nederlands spoorwegen andere technieken voltages gebruiken, dan sta je 30 tot 44 min stil aan de grens, in die tijd vlieg je er heen. Dus als alternatief niet realistisch.

Mocht het alternatief wel goed werken dan mag er zeker een ontmoedigsbelasting mag gaan gelden wel dient deze dan besteed te worden aan het verbeteren verbreden van het alternatief.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee omdat hier grote vaak zeer zuinige vliegtuigen op vliegen met veel passagiers die geen alternatieve optie hebben.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee afstand is afstand!
Als je eu lidschap gaat mee rekenen wordt de Brussel juist goedkoper. Dit is juist onzin

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Overstappen is betalen, het gaat over de belasting over vertrekkende/aankomende vluchten vanaf amsterdam. Transfer passagiers zijn juist extra vervuilende. Wel moet hierbij rekening gehouden worden met de concurrentie positie van schiphol ten opzichten vanaf Duitse en Franse luchthavens.

De lichte vliegtuigen ook belasten tenzij deze electrisch zijn (oog op de toekomst)