Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Sint Pancras
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Zeker, dat lijkt me gerechtvaardigd. Er zijn veel mensen die lange afstanden vliegen voor een relatief korte vakantie. Dit is ontzettend schadelijk voor het milieu.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Absoluut. Het moet ten alle tijde goedkoper zijn om voor een duurzamere optie te kiezen, zoals de trein of elektrische auto.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, in principe vind ik dat hoe verder er gevlogen wordt, hoe meer belasting er betaald moet worden.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
In de basis zou ik daar heel terughoudend mee zijn. Als elk land in Europa een aantal van deze uitzonderingen introduceert, kun je al vrij snel met een overstap elders toch de belasting ontwijken. Bovendien gelden dit soort uitzonderingen ook niet voor andere vervoersmiddelen. De enige twijfel die ik zou hebben is bij de voormalige koloniën, omdat families door toedoen van het kolonialisme ver van elkaar verwijderd zijn geraakt. Daar zijn minderheden bij waarvoor het anders (nog meer dan nu) onbetaalbaar wordt om familie te bezoeken.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Een transfer moet juist niet uitgezonderd worden, anders is het maken van een transfer de ideale manier om de differentiatie van de vliegbelasting te ontwijken. Ook kleine vliegtuigen moeten zeker geen uitzondering krijgen, want die zijn verhoudingsgewijs meer vervuilend en meer overlastgevend per passagier.