Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Be Ink (P Bak) |
---|---|
Plaats | Nieuw Vennep |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja zwaarder belasten. We moeten beseffen dat het ongelimiteerd vliegen een enorme impact heeft op de leefbaarheid van de Aarde. Het de andere kant op kijken de afgelopen decennia heeft lang genoeg geduurd. We moeten keuzes gaan maken om de Aarde verantwoord aan elkaar door te geven
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja extra belasten, of het vervoer per trein verbeteren zodat er helemaal niet gevlogen hoef te worden onder de 500 km.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Ja, en ook hoe regelmatig men vliegt is van belang. 1 x per jaar, per 3 jaar, of 8 keer per jaar. Dat doet er ook enorm toe.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Moeilijke vraag, de landen die het meeste last hebben van klimaat verandering waar het vliegen een enorme aan bijdraagt, mogen hoger belasten. Wetenschappelijk zijn er vast modellen die dat kunnen bepalen. Al is de impact voor ons allemaal natuurlijk,
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Gelijk belasten, voor passagiers moet er ook gekeken worden hoe vaak men vliegt, en of het voor werk, plezier, of bv bezoeken familie is. De weekendjes "even er tussenuit" met het vliegtuig is echt waanzin. We zullen moeten wennen aan een ander soort leven. Het is de vraag of een grote groep die erg veel ziet als een verworven recht in staat is te leven met minder zodat we andere generaties met met onoverbrugbare problemen opzadelen. U snapt, zelf vlieg ik nooit!!!