Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Almere |
Datum | 18 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee
De laatste 5 jaar zijn de belastingen voor de luchtvaart al bijna verdubbeld. Met nu nog meer belasting wordt vliegen vanuit Nederland nog onaantrekkelijker gemaakt. Je ziet dat andere landen als bijvoorbeeld Zweden dit soort belastingen juist verlaagt om concurrerent te blijven. Een aantal jaren geleden heeft Nederland ook al vliegbelastingen tijdelijk verhoogd, toen zag je dat veel mensen bereid waren lange einden met hun auto's te reizen om belastingbetalen in Nederland te ontwijken. Het klinkt leuk 248 miljoen ophalen, maar als tegelijkertijd het aantal mensen dat op Schiphol zijn brood kan verdienen verminderd schiet je er per somma niets mee op.
Overigens is de grens van 2500 km heel vreemd, het is juist zo dat vliegtuigen veel efficienter zijn op langere afstanden.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee
Het gaat hier slechts om een heel klein percentage van de uitstoot van de luchtvaart. Maar juist voor het model van de KLM is het van belang overal in Europa menen op te halen en die vervolgens op Schiphol over te laten stappen op intercontinentale vluchten. Als je dit model onderuit haalt is er voor veel klanten geen reden meer om voor een Nederlandse vervoerder te kiezen. Dan zal nog vaker gekozen worden voor een goedkope aanbieder buiten Europa, Nederland heeft dan geen inkomsten meer uit vliegen, maar er vliegt geen vliegtuig minder.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee
Waar moeten die klanten dan hun 10000 km in reizen. Als wij het duurder maken vanaf Schiphol dan kiest men wel een transfer vliegveld buiten Europa
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Hoe ingewikkelder je dit soort tarieven maakt, hoe meer er allerlei sluipwegen ontdekt gaan worden om belastingen te ontwijken. De vlucht die men dan maakt wordt dan misschien langer, maar als het iets goedkoper is kiest men graag voor een meer vervuilend alternatief. Hou belastingen zo simpel mogelijk, dan zijn de kosten van het innen van de belasting ook lager, en dan haal je dus als overheid gewoon meer op. Win win zogezegd.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Nee
De laatste jaren is de belasting op vliegen al bijna verdubbeld. Beste overheid kijk toch naar wat voor een prachtige werkgelegenheid je hebt met dat Schiphol. Jaag het aub niet over de kling met allerlei belasting verhogingen. Vliegen is fragiel, je kan de boel zo kapot krijgen, en daarna haal je de aangerichte achterstand nooit meer in. Er hangt zoveel samen met de goede bereikbaarheid van ons land.