Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Voorburg |
Datum | 24 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee, lange vluchten worden doorgaans vaker gemaakt omdat er geen alternatief vervoersmiddels beschikbaar is.
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, het liefst in combinatie met goedkopere treinkaartjes. Ik denk dat het heel erg belangrijk is treinverkeer in Europa zo veel mogelijk te stimuleren en korte vluchten zo veel mogelijk te ontmoedigen, met belasting en andere middelen. Bij mijn werkgever is het bijvoorbeeld niet mogelijk voor een dienstreis een vlucht te boeken wanneer de bestemming met minder dan 6 uur treinreizen te bereiken is.
Hogere belasting voor zeer korte vluchten juich ik ten zeerste toe.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Niet onmidelijk, vaak zijn dit soort vluchten minder snel vakantievluchten en sneller noodzakelijk, dwz familiebezoek, werk gerelateerd, etc. Maar, ik ben niet tegen een extra belasting op zeer lange vluchten. Wat mij betreft zou die belasting dan wel lager zijn dan op zeer korte vluchten.
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Ja, onderdelen van het koninkrijk zouden omwille van de bereikbaar lager belast moeten worden. Maar, dit zou niet moeten gelden voor EU landen, vooral omdat het de belasting op extra korten vluchten wellicht te niet zou doen gezien de meesten van die vluchten waarschijnlijk in de EU plaatsvinden.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Hoog tarief: extreem korte vluchten
Midden tarief: extreem lange vluchten
Lager tarief (hoewel niet laag wat mij betreft); mid-lange vluchten (vluchten van meer dan 3.5 uur?)
Uitgezonderd: vluchten binnen het koninkrijk.