Differentiatie vliegbelasting
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Arnhem |
Datum | 13 februari 2025 |
Vraag1
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Lange afstandsvluchten zijn cruciaal voor het verbinden van de wereld. Zeker in een tijd waarin er veel conflicten zijn en oorlogen is het belangrijk dat mensen kunnen blijven verbinden met elkaar. Bovendien worden deze vluchten steeds meer uitgevoerd door stillere en zuinigere vliegtuigen en is de bezetting van deze vluchten hoog!
Vraag2
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. De trein wordt genoemd als
alternatief maar is feitelijke geen goede
vervanger. Treinen hebben ongelofelijk veel infrastructuur nodig om twee steden te kunnen verbinden. En zijn vervolgens een overlast op dat hele traject. Niets is zo efficiënt als het vliegtuig met twee keer 3km asfalt.
Vraag3
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?Nee. Zie antwoord 1
Vraag4
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Vliegbelasting invoeren op Nederlandse vluchten of zelfs Europees speelt andere landen weer in de kaart zoals de Midden-Oosten carriers. Dat zijn luchtvaartmaatschappijen die al helemaal niet letten op verduurzaming. Dus alles wat je lokaal verhoogd zal slecht zijn voor de verduurzaming van deze belangrijke industrie.
Vraag5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alle vliegtax maatregelen zijn een gedrocht en halen het vermogen om te verduurzamen in NL weg. Bovendien schaadt het een belangrijke sector die voor heel veel werkgelegenheid en welvaart zorgt in ons land.