Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Heemstede
Datum 15 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ja. De vliegbelasting die er nu is, dekt de maatschappelijke kosten niet. Als je verder vliegt, veroorzaak je veel meer CO2-uitstoot en ontstaan er vaak meer niet-CO2-effecten, die ook klimaatverandering veroorzaken. Een zwaardere belasting voor lange vluchten is daarom eerlijker. Het is beter en eerlijker om de vliegbelasting te heffen met een basistarief met daar boven op een heffing per km.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, want er is een beter alternatief, nl. de trein. Ik ben voor een basistarief (zie mijn antwoord op vraag 1) dat zo hoog is, dat de trein ca. 50% goedkoper wordt t.o.v. vliegen. Liever zie ik een verbod op korte vluchten.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja dus, via een tarief per km boven op een basistarief (Zie ook mijn antwoord op vraag 1). Een veel hoger tarief voor verre vluchten dan voor korte vluchten is eerlijker, omdat verre vluchten meer CO2-uitstoot en meer niet-CO2-effecten veroorzaken. Zeer lange vluchten moeten veel duurder worden, want het vliegen moet vanwege de klimaatcrisis fors minder worden.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Het belangrijkste is dat we eerlijk voor onze vervuiling gaan betalen, zie mijn antwoorden op vragen 1 t/m 3. Daarom moeten we geen uitzonderingen maken, ook niet voor bestemmingen in EU-landen. De belasting moet berekend worden op basis van de afstand van de luchthaven waar je vertrekt tot de luchthaven waar je landt.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Iedereen moet betalen voor de vervuiling van de vliegreis. Transferpassagiers moeten ook worden belast, omdat zij nu nog niet meebetalen. En dat terwijl ze nauwelijks waarde toevoegen voor onze economie, omdat ze geen voet buiten Schiphol zetten en wel twee keer CO2-uitstoot en geluidsoverlast boven ons land veroorzaken. Dat is niet te verdedigen.
Verder moeten business klas passagiers 3 maal de vliegbelasting betalen, omdat hun CO2 uitstoot 3 maal hoger is. Vluchten met privé jets moeten verboden worden op Schiphol. Belast de passagiers in privé jets met ten minste 25 maal de normale belasting.