Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Arnhem
Datum 10 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Op vliegtickets wordt momenteel al een hoge vliegtax gerekend. Door deze belasting nog verder te verhogen prijst Nederland zichzelf de markt uit. Nederlanders zullen voor verre vluchten uitwijken naar omringende landen zoals België en Duitsland als de tickets daar goedkoper zijn. Dit heeft het verkeerde effect omdat er door de autorit naar het buitenland nog meer wordt uitgestoten. Hierdoor benadeeld Nederland haar eigen luchthaven Schiphol en luchtvaartmaatschappijen als KLM. Deze bedrijven zijn van belang voor de bereikbaarheid van Nederland en daarmee voor de Nederlandse economie. Bovendien vallen de lange vluchten al onder het CORSIA systeem van de VN voor het compenseren van luchtvaartemissies. De belastingen op (lange) vluchten verhogen is geen goed plan.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Als professional in de luchtvaart kan ik zeggen dat de stelling in deze vraag onjuist is. Zeer korte vluchten veroorzaken relatief juist weinig uitstoot. Dit komt door de korte duur van de vlucht, waardoor er weinig brandstof benodigd is voor deze vluchten. Door de lage hoeveelheid brandstof zijn de vliegtuigen lichter, en het gewicht bepaald in grote mate het brandstofverbruik. Doordat het vliegtuig op een vlucht van Amsterdam naar Brussel zo licht is, is het verbruik ook laag. Op zo'n vlucht hebben we het over minder dat 1000 liter kerosine. Met 100 passagiers aan boord is dit 10 liter per persoon. Dit is juist ontzettend weinig, met de auto zouden deze personen meer uitstoten.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Deze zeer lange vluchten zijn ook belangrijk in de wereldeconomie. Voor dit soort lange reisafstanden is er geen alternatief beschikbaar. Zoals eerder aangegeven vallen deze vluchten al onder het CORSIA systeem van de VN.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
De Nederlandse overzeese gebieden zouden lager belast moeten worden.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Alles moet gelijk worden belast, en hierbij moet Nederland heel goed kijken naar welke belastingen er internationaal al geheven worden. Ook moeten vliegbelastingen op Europese schaal of eigenlijk op mondiale schaal geregeld worden. Gezien het mondiale karakter van de luchtvaart ontstaat er anders geen level playing field en behalen buitenlandse luchtvaartmaatschappijen en luchthavens een concurrentievoordeel ten opzichte van de Nederlandse bedrijven.