Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Maik MJM Weustink
Plaats Luyksgestel
Datum 18 januari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Nee. Want de auto of trein is vanuit Nederland geen optie

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee. Want dat zorgt ervoor dat mensen niet met KLM gaan vliegen, maar met Lufthansa, British Airways, enzovoort. Vanuit Brussel, Düsseldorf is KLM een optie om door te vliegen naar een andere bestemming. Door vliegtaks in te voeren wordt KLM de duurste optie en zo gaan ze naar Lufthansa, British Airways, enzovoort. En dat is slecht voor KLM en slecht voor de Nederlandse economie

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ongeveer dezelfde reactie als vraag 2. De vlucht naar Amsterdam wordt al duurder, wordt de vlucht vanuit Amsterdam ook al duurder. Niemand die meer voor KLM kiest. Verreweg de meeste KLM-passagiers zijn overstappers. Je ondermijnt de positie van Schiphol én KLM. En ik ga je verzekeren dat die mijnen zullen ontploffen. Ik zou KLM sowieso aanraden te verhuizen naar Düsseldorf of Brussel. In Nederland blijven wordt op deze manier hun ondergang

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Heel die vliegtaks is een oliedom idee. Netjes gezegt

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Met de uitzondering van transferpassagiers, maak je het alleen de Nederlanders zuur. En de Nederlanders betalen al het meeste of een van de meeste op veel fronten. Aan Brussel, benzine, we worden de enige waar wegenbelasting is én waar TOL steeds meer wordt gerealiseerd in de toekomst, we betalen behoorlijk belasting in vergelijking met andere landen. Gasprijs het hoogste. Enzovoort enzovoort.