Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Voorschoten
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Lange vluchten zouden moeten worden belast naar gelang de schade die ze toebrengen aan het milieu. In absolute zin zouden lange vluchten meer moeten worden belast dan korte vluchten. Maar relatief gezien zouden korte vluchten (nog meer) moeten worden belast omdat deze milieuschade kan worden voorkomen door het grotere aanbod alternatieve vervoer (trein, bus, auto).

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ja, zie ook vorige antwoord. Alle vluchten moeten meer worden belast, naar gelang de schade die wordt toegebracht aan het milieu. Omdat lange vluchten meer schade (waaronder uitstoot) toebrengen moeten deze meer worden belast. Maar: daarnaast moeten korte vluchten extra worden belast omdat deze korte reisbewegingen met alternatief vervoer kunnen worden gemaakt.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Belasting naar gelang de milieuschade. Deze is evident groter als de afstand toeneemt. Als de schade relatief gezien groter wordt / niet-lineair toeneemt als de afstand groter wordt, dient dat dus ook tot uiting te komen in de (extra) belasting.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee. Bij grensgevallen uitgaan van de verst liggende bestemming in dat land zodat er geen milieuschade onbelast blijft.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Geen gelijke belasting, want geen gelijke gevallen. De belasting dient als prikkel/middel te worden ingezet om milieu schade te voorkomen/verminderen en om passagiers en bedrijven te laten betalen voor de vervuiling die zij veroorzaken en gedragsverandering te prikkelen (nb cargo wordt hier nergens expliciet benoemd, waardoor de schijn wordt gewekt dat burgers/passagiers de focus zijn maar het zou zuiver zijn om hier óók informatie te verstrekken over de verhoudingen tussen beide type vluchten in aantallen, afstanden, etc). ‘Veel vliegers’ zouden relateir meer belasting moeten betalen (bijv factor X per (extra) vlucht of aantal kilometers). Geen uitzonderingen van belasting, maar meer belasting als er meer schade wordt toegebracht (bijv door meer vliegen, zwaardere toestellen etc)