Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Haarlem
Datum 16 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Alle vluchten moeten zwaarder belast worden.
De kortere vluchten moeten niet meer aantrekkelijk gemaakt worden om te vliegen dat betekend vele malen duurder moet het worden dan bijv de trein.
Het is in deze bewustwordingstijd toch totaal achterhaald dat de grootste vervuilers gesubsidieerd worden!!!!
Het moet geen recht worden om te vervuilen maar een plicht voor ieder bedrijf om te zorgen voor het welzijn en bovenal de gezondheid van de bewoners rondom Schiphol!

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Ik zou zeggen 10 keer duurder maken dan de trein