Differentiatie vliegbelasting

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 24 februari 2025

Vraag1

Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Ik vind dat zeer korte afstandvluchten <750 km fors duurder moeten worden, tussen de 750 km en 1250 km geen noemenswaardige prijs stijging moeten krijgen, en voor zowel zakelijk als privé reizen boven de 1250 km per 150 km 10% extra belasting tot een max dus van 2750 km met 100% belast moeten worden.

Vraag2

Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Eigenlijk vind ik dat die vluchten überhaupt niet mogen worden toegestaan. En dat de EU eigenlijk het trein alternatief gratis moet maken. Dit kan worden bekostigd door deze vluchten extreem duur te maken.

Vraag3

3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Nee, niet extra, hier zou ik liever een soort progressieve schaal in willen zien. 1 keer in de 3 jaar zo'n vlucht voor werk of privé normale prijs, 2 keer in de 3 jaar, bij de 2de keer 50% extra, 3 keer in 3 jaar, 3de keer 100% extra belasting.

Vraag4

Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Nee, in zo'n geval moet de CO2 uitstoot volledig worden meegenomen in de prijs, al zou er een korting gegeven worden om wat dan reden ook. 1 ton CO2 uitstoot dan zetten op 250 euro per persoon.

Vraag5

De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Allemaal hetzelfde, en de mogelijke CO2 besparing mag de vliegtuigmaatschappij houden. Dat zorgt er hopelijk voor dat ze zelf de juiste keuzes maken.